Tudtad, hogy 2018-ban Európában a szabad nyelvhasználat nem alapvető joga a nemzeti-, nyelvi- és kulturális kisebbségeknek?
Ismerd meg Ádám és Anna történetét!
Ádám és Anna testvérek, erdélyi magyarok.
Ádám kisiskolásként anyanyelvén tanulhatott a világról földrajzórán, a szülőfaluja iskolájában. De most, hogy ötödik osztályba készül, a szülei nehéz döntés előtt állnak. Vagy egyedül kell utaznia naponta 20 kilométert a szomszédos városba, ahol van oktatás az anyanyelvén, vagy otthon maradhat, és román iskolában tanul.
Húga, Anna hamarosan szintén iskoláskorú lesz, és az ő esetében még nehezebbnek tűnik a döntés: ha nem lesz meg a szükséges diáklétszám, egyáltalán nem fog magyar nyelvű osztály indulni a faluban. Így a kisgyerekeknek hosszú utat kell megtenniük nap, mint nap a legközelebbi magyar iskoláig, vagy a helyi román iskolában kezdhetik meg tanulmányaikat – ami azt jelenti, hogy nem fognak megtanulni helyesen olvasni és írni az anyanyelvükön.
Számos tagállamban hallani hasonló történeteket. Az anyanyelv az identitás megőrzésének kulcseleme, és a család mellett az iskola játssza a legfontosabb szerepet a gyerekek identitásának formálásában. Ha ezt a lehetőséget elveszik tőlük, a kisebbséghez tartozó gyerekek az asszimiláció útjára lépnek.
Bár Európa kulturális gazdagsága nyelvi és kulturális sokszínűségére épül, a jelenlegi nyelvi és kulturális politikák a tagállamok hivatalos nyelveinek kedveznek. Ezen változtatni kell. Az EU-nak és a tagállamoknak kedvező körülményeket kell teremteniük a nyelvi és kulturális sokszínűség kibontakozásához.
Írd alá te is! Aláírásoddal segíthetsz Ádámnak, Annának, és számos hozzájuk hasonló gyereknek is!
Itt tudod aláírni: http://www.jogaink.hu/
Hasonló történeteket itt olvashatsz: http://www.minority-safepack.eu/#stories